Наскільки складно стягнути заборгованість із іноземного державного підприємства?

22.12.2021 0 Comments

До українського офісу «ТіСіЕм Груп Інтернешнл» звернувся виробник тепловозів із заявою про те, що Туркменський Державний Концерн (далі ДК) не виконав свої грошові зобов’язання, а це 2,5 млн доларів США. Після швидкого та якісного аналізу пакету торгових документів вдалося з’ясувати, що затримка оплати виникла з вини самого постачальника. Останній здійснив відправлення товару на два місяці пізніше від зазначеного в договорі терміну, що згодом призвело до неможливості отримання ДК кредиту в іноземному банку для оплати цієї поставки.

Виробник вирішив компенсувати втрати часу значною знижкою. Таке рішення задовольнило туркменського замовника. Однак строки позовної давності минали й ДК регулярно порушувавсвої обіцянки щодо оплати, унаслідок чого клієнтом було ухвалено рішення про залученнякоманди юристів-переговірників для вирішення ситуації, що склалася.

«Я телефонував до офісу ДК по 8-10 разів щодня. Протягом двох місяців взагалі ніхто не піднімав слухавку. У них є таке неформальне правило – взагалі не відповідати на незаплановані дзвінки. Лише згодом вдалося провести переговори з заступником голови правління та узгодити подальші дії для погашення заборгованості. Було досягнуто домовленості про проведення низки зустрічей із топ-менеджментом та головою правління підприємства. Однак свої обіцянки вони не дотримали ібільше не відповідали на дзвінки»,

— згадує Тарас Копій.

Така ситуація тривала півроку. ДК ігнорував абсолютно всі спроби провести переговори й не відповідав на офіційні претензії. Юристи розробили унікальну стратегію стягнення боргу й ухвалили рішення про застосування нестандартних підходів до розв’язання проблеми тадля досягнення бажаного результату. З огляду на те, що боржником виступало державне підприємство, були спроби налагодити контактіз профільними міністерствами, аби залучити їх до вирішення конфліктної ситуації. Але й такі дії були безрезультатними.

Наступним кроком стало додаткове розслідування діяльності компанії-дебітора з метою встановлення всіх партнерів, контрагентів, клієнтів, кредиторів підприємства та його боржників. Юристи підготували офіційне повідомлення про дефолт ДК і направили його до всіх партнерських організацій, з якими вдалося налагодити зв’язок. Такі дії, може, і нашкодили діловій репутації ДК та відвернули нові дефолти, але все одно не змусили керівництво підприємства вийти на зв’язок для розв’язання проблемного питання.

Оскільки всі наступні спроби налагодження ділового контакту з керівництвом компанії були марними, юристи звернулися до національних та міжнародних ЗМІ, які представлені в Туркменістані. Але абсолютна більшість мас-медіа взагалі відмовилися обговорювати будь-які питання щодо публікацій про дефолти державних підприємств.

Було вирішено не зупинятися на досягнутому й почати співпрацю з опозиційними ЗМІ. Вони з радістю взялися за наданий їм матеріал та опублікували його в своїх виданнях. Ці статті детально висвітлили некомпетентність вищого керівництва ДК та існуючу кризову фінансову ситуацію. Та більше, аналогічна інформація набула розголосу у Твіттері, а публікації ЗМІ з’явилися в Киргизстані, Казахстані, Пакистані, Азербайджані.

Зрозумівши, що проблема набуває шаленого розголосу серед суспільства й іноземних партнерів, та усвідомивши непохитність юристів, керівництво ухвалює єдине правильне рішення – якнайскоріше виділити кошти для погашення заборгованості. ДК сплатило всю суму заборгованості однією транзакцією за тиждень після першої публікації. Протягом одного дня постачальник продукції підтвердив отримання коштів, а тому задавнена проблема розв’язалася сама собою.

«Ця ситуація яскраво демонструє, що під час урегулювання міжнародних комерційних спорів недостатньо просто звертатися до висококваліфікованих юристів-професіоналів. Важливо також бути впевненими в тому, що Ваші повірені зроблять усе можливе й неможливе для досягнення найкращого результату. Для«ТіСіЕм Груп Інтернешнл» не існує жодних перешкод на шляху до досягнення мети, а наші клієнти завжди задоволені виконаною роботою«,

— підсумовує Тарас Копій.